Cara Atasi Masalah Rambut Kelemumur

Semua orang mesti risau kalau ada masalah rambut kelemumur kan?? Ok..jom kita sama-sama atasinya sekarang. Tapi sebelum tu... apa tu rambut kelemumur??

Rambut kelemumur adalah pengelupasan berlebihan sel-sel mati dari kulit kepala. Kelemumur bukan organisma macam kutu tu..tapi sel-sel kulit mati dan mengelupas. Ini adalah perkara biasa dan normal. Tetapi pada sesetengan orang..ia akan menjadi berlebihan. Apabila disertakan dengan kemerahan, kelemumur boleh menjadi gejala 'seborrheic dermatitis' atau 'psoriasis'.

Apa kebenda nye tu?? Hhahah...

= Seborrheic dermatitis ( gatal-gatal,kulit kepala berminyak) - punca biasa menyebabkan kelemumur, Ia kelihatan merah, kulit kepala berminyak dan diselaputi keruping putih atau kuning.

= Seborrheic dermatitis juga boleh berlaku dari usia bayi dilahirkan (ruam lampin) dan beransur hilang pada usia 1 tahun.

= Psoriasis - masalah kulit berpunca daripada pengumpulan sel kulit mati yang menghasilkan keruping berwarna perak. Ia biasa berlaku di lutut, siku tetapi boleh jugak berlaku pada kulit kepala tau..Serius waktu Yuse tulis ni..dah meremang bulu roma sebab dah bayangkan macam mana lah terukanya rambut kelemumur sampai berkuping tu...

Kelemumur juga kadangkala mendatangkan kegatalan di kulit kepala dan apabila kita menggaru makan kepingan-kepingan sel kulit mati itu akan menjadi serpihan yang timbul di permukaan rambut. Bagi yang bertudung, kelemumur sering terjadi bila kita membasuh rambut dan tidak sempat kering, maka terus kita pakai tudung dan kesannya kelemumur mula naik dan gatal walaupun kita mempunyai kulit kepala berminyak.



Punca terjadinya Rambut KELEMUMUR ini antaranya ialah:

1. Berpeluh.
Jika korang bersenam dengan kerap atau korang alami peluh yang berlebihan, ia juga boleh menyebabkan kelemumur terutamanya jika anda tidak mencuci sekerap seperti yang sepatutnya.

2. Kulat pada kepala. Erkkkk!!!
Beberapan jenis kelemumur juga dipercayai disebabkan oleh kulat pada kulit kepala. Sebab kulat ini tidak boleh dihapuskan sepenuhnya maka kelemumur juga tidka boleh mati keluar sepenuhnya, tetapi hanya boleh dikawal.

3. Faktor-faktor lain.
Cuaca sejuk, penggunaan semburan dan minyak rambut, syampu yang tidak sesuai, tidak membilas rambut dengan bersih setelah bersyampu, jarang membasuh rambut, corak pemakanan, tekanan perasaan dan gangguan hormon.. Dalam seminggu, berapa kali korang CUCI RAMBUT??


Cara atasi masalah kelemumur ni bergantung kepada korang, samada nak secara semulajadi ataupun rawatan moden. Terpulang kepada kemampuan korang, mana yang sibuk bekerja..balik dah penat...bila masa pulak nak buat kan...mesti korang fikir 2 3 kali..nak buat ke tak..hihiih. Ok..selamat mencuba...

1. Cuka putih
Cuka putih adalah ubat yang sangat baik untuk kelemumur. Just campurkan 1 cawan cuka dan air. Lepas tu, bilas rambut menggunakan campuran cuka tadi.,Kemudian korang bilas lah rambut tu sekali lagi dengan air bersih.

2. Serbuk penaik
Ambil sedikit serbuk penaik dan gosok pada kulit kepada korang. Kemudian bilas dengan air bersih sehingga rambut korang bersih dari bekas serbuk penaik. Lakukan 3 kali seminggu untuk hasil yang baik.

3. Lemon
Ambil 1/2 cawan kecil jus limau dan lumurkan ke atas kulit kepala korang. Selepas tu, urutkan rambut korang dengan menyiram air sedikit demi sedikit. Lepas tu bilas dengan air bersih. Yuse dah bayangkan kepedihannya kalau kulit kepala ada luka. Euuuwwww...

4. Garam
Ambil sedikit garam untuk mencuci rambut kelemumur dengan cara menaburkan garam dan gosok perlahan-lahan pada kulit kepala korang. Biarkan selama 3 minit lepas tu bilas dengan air bersih. Then, cuci lah menggunakan syampu.

5. Santan
Campurkan 1/2 cawan santan, 1 cawan jus nanas, jus limau dan 1/2 cawan air kelapa. Kacau campuran air ni sehingga sebati dan gunakan untuk mencuci rambut korang seminggu sekali. Bersihkan dengan syampu setiap kali korang melakukan rawatan ini.

Ok,disebabkan ada yang mengadu tak ada masa..sibuk dengan kerja harian, susah nak dari bahan-bahan ni..Set Syampu Prosante InshaAllah boleh membantu. Tapi apa Syampu Prosante ni?


Tak lah kene beli semua..hihi...setiap produk ada fungsi dan peranan tersendiri nak rawat masalah rambut berkelemumur ni tau...tetapi sebelum tu nak bagitahu dulu APA YANG TIADA DI DALAM PROSANTE TETAPI ADA DALAM SYAMPU YANG LAIN???

Produk Prosante hanya menggunakan ramuan canggih berteknologi tinggi (state- of - the - art) yang membantu struktur semulajadi rambut, keseimbangan minyak / kelembapan, ketebalan yang sihat, lantunan dan bersinar.

- tiada Natrium Lauryl Sulfat (SLS) atau Natrium Laureth Sulfat (SLES)
- tiada Cocamide DEA atau Lauramide DEA
- selamat untuk semua jenis rambut, walaupun diwarna atau dirawat kimia
- keseimbangan pH
- tiada minyak yang menyebabkan tersumbat
- tiada Propilen Glikol
- tiada Quaternium 15
- tiada bahan pengawet "Penderma Formaldehyde" (seperti Imidazolidinyl Urea ATAU Diazolidinyl Urea)
- tiada warna atau bahan pewarna
- tidak mengeringkan, tidak menanggalkan
- diuji oleh dermatologi
- diuji secara klinikal
- tidak menyebabkan folikel rambut tersumbat
- tidak diuji KE ATAS HAIWAN.

Yang pasti Syampu Prosante ni SELAMAT dan HALAL digunakan tanpa rasa WAS-WAS..bahan pun semulajadi. 

Ok untuk Set Syampu Prosante untuk rawat kelemumur:





Ok..Set Syampo Prosante InshaAllah boleh membantu mengatasi masalah rambut berkelemumur ni. Harga pun tak lah sampai beratus-ratus nak buat treatment...just rawat guna syampu dan pelembap..
..sayang duit atau rambut??
Usah risaukan tentang BAHAN KIMIA, Prosante tidak menggunakan BAHAN KIMIA untuk merawat masalah ini. Tetapi  FIKIRKAN BAGAIMANA NAK BUANG SEMULA BAHAN KIMIA YG SUDAH MENYENTUH RAMBUT KORANG...jeng jeng jeng...

Testimoni:


Jika anda berminat, saya adalah RAKAN SHAKLEE anda yang sedia membantu. Cara pengambilan yang betul juga akan saya berikan. Anda boleh hubungi saya melalui :


Call/SMS/Whatsapp : 013-6406793
Emel: yusenazuinyusof@gmail.com



0 comments:

Post a Comment

Like us on Facebook

Recent Posts