Vivix Menentang Masalah Gout


Korang mesti pernah dengar penyakit gout kan? Penyakit ni tak kira tua ke muda ke..kalu dia nak serang, die tembak je mana mana bahagian anggota badan..terutamanya pada sendi-sendi. Ok,Yuse share dulu apa ke benda penyakit gout tu.

Penyakit gout adalah salah satu bentuk artritis yang diakibatkan oleh pengumpulan hablur asid urik pada sendi- sendi. Ataupun sejenis penyakit yang disebabkan oleh lebihan asid urik di dalam badan. Penyakit gout terlalu menyakitkan dan dalam kebanyakan kes hanya menjejaskan satu sendi khususnya " ibu jari kaki". Istilah gout berasal dari perkataan Latin " gutta" yang bermakna " setitis".

Pesakit yang mengidap gout ni akan mengalami peningkatan aras asid urik atau masalah penyingkiran asid urik atau gabungan kedua-duanya sekali. Woww pakej tu!! 

Komplikasi bagi penyakit gout ni antaranya:

1/ asid urik boleh berkumpul di bawah kulit membentuk benjolan di panggil 'tophi'
2/ dalam saluran urinari (air kencing), ia boleh berkumpul membentuk 'batu karang'
3/ penghidap gout juga sering menghidapi penyakit atau masalah kesihatan lain seperti
FAKTOR USIA, OBESITI, HIPERLIPEDEMIA JENIS IV, KENCING MANIS dan DARAH TINGGI.

Penyakit gout ni akan menyebabkan pembengkakan besar dan menimbulkan rasa sakit yang menyiksa dan kadang - kadang tak tertahan menanggung bisanya. Selalunya akan menanggung rasa sakit selama beberapa hari hingga berminggu-minggu. Boleh ke korang tahan? Atau boleh ke keluarga korang terutamanya ibu bapa menahan sakit gout ni?

Kebiasaannya gout sering dihidapi oleh kaum lelaki dalam linkungan usia antara 30 hingga 60 tahun. Manakala kaum wanita jarang sekali menghidap gout sebelum putus haid.

Gout? Bila kau hadir? Ok jom kita selidik tanda-tanda kehadirannya.

1: gout lazimnya menyerang ibu jari kaki
2: ibu jari kaki menjadi merah, panas,bengkak dan tersangat sakit
3: serangan selalunya berlaku secara tiba-tiba, kerap kali semalaman
4: sendi yang diserang menjadi bisa sehinggakan geseran dengan selimut pun begitu menyeksakan
5: sakit mungkin berlarutan berhari-hari atau sekurang-kurangnya 1-2 minggu untuk reda jika tidak dirawat.
6: sakit mungkin menyerang kembali selepas berminggu atau bulan. Korang sanggup?
7:gout boleh menyerang sendi- sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari.

RAWATAN penyakit gout ada 2 tahap. Ia boleh sembuh tetapi ambil masa dan perlu ambil langkah-langkah untuk mengatasinya.

RAWATAN SERANGAN AKUT

1/ rehatkan sendi semasa serangan gout
2/ memberi ubat-ubatan anti radang berkesan untuk mengurangkan sakit dan keradangan sendi. Kesan sampingannya ia boleh menyebabkan kesakitan perut. Tetapi jika cara ini digunakan dalam jangka masa yang singkat, kesan sampingan jarang berlaku.
3/ ubatan seperti colchicine juga boleh diambil. Walaupun ia amat berkesan, tetapi ia boleh menyebabkan loya, muntah dan cirit-birit. (Ubat ini boleh diambil melalui preskripsi doktor)
4/dengan cara mengambil steroid  (Ubat ini boleh diambil melalui preskripsi doktor)
5/ lazimnya cecair steriod disuntik terus ke sendi yang radang
6/pil steroid boleh diambil dalam jangka masa yang pendek jika penghidao tidsk boleh mengambil ubat-ubatan yang lain. Tetapi ia tidak boleh diambil secara berterusan
7/ pastikan kita perlu sentiasa peka terhadap tanda-tanda awal serangan. Kalau kita muka cegah dan buat rawatan awal, penyakit ini TIDAK AKAN MELARAT.

RAWATAN JANGKA PANJANG

Oleh sebab gout ni disebabkan oleh asid urik yang berlebihan dalam badan, korang harusalah mengelakkan faktor-faktor yang boleh menambahkan paras asid urik. Antara caranya:

1/ menjaga berat badan - kegemukan voleh mengganggu keupayaan badan untuk mengeluarkan asid urik yang berlebihan
2/mengelakkan minuman keras
3/ pemakanan- elakkan pangambilan makanan yang mengadungi purin yang tinggi
4/ sesetengah daging binatang, makanan laut, kekacang mengandungi purin yang tinggi

Gout memang tak LARI dengan PEMAKANAN.

ELAKKAN MAKAN 
1 πŸ‘‰πŸ»organ dalaman seperti hati, paru-paru, ginjal dan otak
2 πŸ‘‰πŸ» ikan bilis, kembung, sardin
3 πŸ‘‰πŸ» daging cincang
4 πŸ‘‰πŸ» estrak daging, ragi dan kiub rebusan daging
5 πŸ‘‰πŸ» makananan bercengkerang seperti ketam, udang dan kerang

KURANGKAN MAKAN
1πŸ‘ŽπŸ» asparagus, bunga kobis, cendawan dan bayam
2πŸ‘ŽπŸ» peanuts, lentil, beans dan peas
3πŸ‘ŽπŸ» poultry
4πŸ‘ŽπŸ» roti jagung dan bijirin

Biasanya bila kita dah tahu kita ada gout, kita akan mula menCEGAH.

1~ Kurangkan makanan berlemak serta makanan yang cenderung untuk meningkatkan tahap asid urik dalam badan seperti daging, sardin serta ikan bilis. Ikan bilis???
2~ Hadkan pengambilan alkohol, kerana ia boleh mendatangkan serangan gout.
3~ Kawal berat badan dengan mendapatkan berat badan yang ideal. (Set Slim Bajet Shaklee).
4~ Banyakkan pengambilan air iaitu sekurang-kurangnya 8 gelas setiap hari untuk mengepam asid urik dari sistem perkumuhan dan membantu mengurangkan risiko batu karang.
5~ Jalani ujian darah dan air kencing untuk menentukan tahap kesihatan korang sama ada berisiko diserang gout atau sebaliknya.

Bila kita dah CEGAH, kita mesti nak tahu tentang RAWATAN untuk pesakit Gout ni kan.. Ok, teruskan membaca..

Ada beberapa rawatan atau ubat-ubatan untuk merawat serangan gout. Antaranya :

1; NSAIDs ( ubatan anti radang BUKAN STEROID ) seperti ibuprofen ( Advil, Motrin IB ), naproxen sodium (Aleve) atau indomethacin ( indocin).
!- NSAID boleh menyebabkan risiko sakit perut, pendarahan mahupun ulser. Ok..bahayanya...

2; Pelega untuk mengurangkan sakit gout seperti Colchicine ( Colcrys, Mitigare)
!- kesan sampingan ialah loya, muntah- muntah atau cirit birit.

3; Kortikosteroid (prednisone) dipreskripsi untuk pesakit gout yang tidak boleh mengambil NSAID atau Colchicine.
!- kesan sampingan ialah berkemungkinan mengalami perubahan emosi, gula dalam darah meningkat atau hipertensi (tekanan darah tinggi).

4; Allopurinal (Aloprim, Lopurin, Zyloprim) dan Febuxostat (Uloric) yang membantu menghalang pengeluaran asid urik serta mengurangkan risiko gout.
!- kesan sampingan Allopurinol ialah ruam dan jumlah darah yang rendah manakala kesan Febuxostat adalah seperti ruam, loya serta mengurangkan fungsi hati.

5; Probenecid (Probalan) membantu meningkatkan penyingkiran asid urik. Ianya mengurangkan tahap asid urik dan mengurangkan risiko gout. Namun, tahap asid urik di dalam urin korang (air kencing) akan bertambah.
!- kesan sampingan adalah seperti ruam, sakit perut atau batu karang.

Macam mana ni...ada rawatan tetapi ada KESAN SAMPINGAN.. tak sanggup pulak nak melihat menahan kesan tu. Ada ke cara lain nak mengurangkan serangan GOUT ni??

Ada..ok jom kita scroll lagi ke bawah..

Tadi kita fokus pada UBAT, sekarang kita fokus pada SUPLEMEN UNTUK GOUT.

1: Performance Drink
~ membantu tubuh kita menjaga kestabilan bendalir supaya tidak kekeringan atau terhidrat.
~ sangat baik untuk tindak balas saraf dan otot (sistem neuromotor) untuk pesakit gout.

2: Alfalfa
~ membantu melegakan kesakitan arthristis/ gout.
~ sifatnya yang beralkali membantu mengembalikan kenormalan badan yang berasid.

3: Omega Guard
~ membantu mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan.
~ membantu memelihara fungsi-fungsi sendi serta mencegah gout/arthritis dengan berkesan.

4: Vivix
~ ramuan Vivix menggalakkan pembentukan baru penjana tenaga (mitochondria) untuk meningkatkan tahap tenaga di dalam sel.
~ melindungi dan memperbaiki DNA daripada serangan radikal bebas.

In shaa allah tiada kesan sampingan yang memudaratkan diri. Jom kita tengok TESTIMONI pulak.







Nak order Set Shaklee dgn Yuse, boleh sms/Whatsapp Yuse : 


HARGA TERBAIK + KONSULTASI SEBELUM DAN SELEPAS PEMBELIAN + JADUAL PERCUMA DAN BERTERUSAN)

Set Shaklee yang boleh anda dapatkan konsultasi percuma dan jadual pemakanan berterusan sebelum dan selepas pembelian:

+ SET BERPANTANG DAN PENYUSUAN
+ SET KESUBURAN SUAMI ISTERI
+ SET KEHAMILAN
+ SET KECANTIKAN KULIT
+ SET PELANSINGAN KONSEP 3B
+ SET RESDUNG / ASMA / ELERGI / EKZEMA
+ SET KESIHATAN SENDI DAN TULANG
+ SET KESIHATAN KANAK2 / ANAK PINTAR
+ SET TAMBAH BERAT
+ SET DIABETES / DARAH TINGGI
+ BUASIR / GOUT / MIGRAIN







0 comments:

Post a Comment

Like us on Facebook

Recent Posts