TRIP & TIPS PUJUK ANAK MAKAN SAYUR

TRIP & TIPS PUJUK ANAK MAKAN SAYUR

Anak-anak selalunya akan memilih makanan yang mereka suka makan sahaja. Macam orang dewasa pun sama jugak kan..
Walau ibu puas memujuk, yang tak digemari, tidak akan disentuh. Jangan paksa mereka. Apatah lagi, anak kecil belum mengerti khasiat dan kepentingan makanan berkhasiat.

Lebih lebih lagi meminta mereka makan sayur-sayuran mahupun buah buahan. Pasti anak-anak memberi pelbagai alasan. Jom ibu ibu semua, kita belajar trik dan tips bagaimana memujuk si kecil menikmati sayur-sayuran dan buah-buahan yang tidak mereka gemari.

“Teringat masa kecil dulu..paling tak suka makan sayur..lagi lagi sayur hijau..sampaikan bersisik kulit kaki..bila tanya emak..emak cakap..tu lah tak nak makan sayur lagi..kihkihkih”



1.  PERKENALKAN MANFAAT BUAH DAN SAYURAN
·         Sebagai seorang anak yang masih kecil, dia masih belum tahu apa itu makanan sihat dan manfaat setiap jenis makanan sihat yang dihidangkan. Ini menjadi kewajiban ibu untuk memperkenalkan apa sahaja makanan sihat dan kebaikannya kepada mereka. Gunakan kata kata yang lembut. Jika boleh, berceritalah  kepada meraka tentang kisah makanan yang mereka gemari. Melalui cara begini ia boleh menarik perhatian anak-anak untuk menyukainya.



2. BERIKAN CONTOH PADA ANAK-ANAK
·         Ibu bapa juga harus menunjukkan contoh yang baik kepada anak anak. Jadikan diri sebagai idola, dengan itu anda juga perlu mengambil buah buahan dan sayur sayuran. Apabila ibu bapa menunjukkan contoh yang terbaik di hadapaan anak anak maka ia akan menjadi ikutan kepada anak anak.



3. PENUHKAN PETI SEJUK DENGAN SAYURAN DAN BUAH BUAHAN
·         Tiada guna jika mengajar anak makan sayur dan buah buahan tetapi makanan ini bukan menjadi makanan yang wajib ada di rumah. Secara langsung ia menjadi asing kepada anak-anak. Jadi selepas memperkenalkan makanan ini kepada anak anak haruslah anda memenuhkan peti sejuk atau stor penyimpanan makanan dengan sayur sayuran dan buah buahan segar. Jadi anak-anak tidak akan berasa kekok dengan makanan yang anda perkenalkan.


4. SEDIAKAN MAKANAN INI DENGAN KREATIF
·         Buah buahan dan sayur sayuran yang dihidangkan dengan cara paling kreatif akan menimbulkan minat anak untuk memakannya. Ibu perlu rajin mencari resepi dan idea yang kreatif dalam usaha memujuk anak-anak memakan buah dan sayur sayuran.


5. BERIKAN HADIAH
·         Tidak salah pada waktu permulaan ini kita berikan hadiah pada anak-anak memakan sayur dan juga buah buahan. Dengan cara ini mungkin boleh menaikkan semangat anak anak untuk terus mengambil makanan sihat sebagai makanan rutin makanan mereka. Apa yang paling penting jangan paksa mereka dengan cara keras kerana itu akan menimbulkan rasa benci mereka pada sayur dan juga buah buahan.




ALAMAK TAK CUKUP MASA LAH NAK BUAT !!!
ERMMM..BERKESAN KE..ANAK ANAK NI DEGIL..TAK BOLEH DUDUK DIAM PULAK TU…
ANAK TAK MAKAN LAH CARA PUJUK NI..

Haaa…kita juga kene paham yang ada juga ibu dan bapa yang bekerja dari pagi dan lewat petang baru pulang..hanya hari cuti di hujung minggu sahaja berada dirumah..
Jadi adakalanya tak sempat nak buat trik dan tip sebegini..
Anak pulak jenis tak makan saman..kih kih kih..

So..Yuse ada suplemen yang buat anak anda suka makan buah buahan dan sayur sayuran. Bukan itu je..masalah anak yang sebelum ni tak mahu makan makanan yang berkhasiat dan hanya nak makan makanan fast food, selalu sembelit sampai takut nak buang air besar sebab sakit dan keluar darah.. akan dapat diatasi dengan suplemen ini.

Ianya senang dan cepat disediakan. Cuma ibu dan bapa perlu ambil peranan lebih tentang ini sebab ia berkait dengan tumbesaran anak anak dan zat makanan yang anak anak perlukan.

Cadangan Yuse ialah Mealshakes - French Vanilla. [klik untuk khasiat lebih lanjut] Semua khasiat yang diperlukan untuk tumbesaran anak-anak ada didalamnya sebab ia adalah multivitamin.

-      Anak suka makan sayur dan buah buahan
-      Atasi masalah sembelit anak
-      Beri zat yang lengkap untuk tumbesaran anak anak
-      Kuatkan antibodi anak anak
-      Beri extra tenaga kepada anak anak
-      Selera makan yang bertambah tetapi berkawal
-      Tiada istilah “nak makan fast food”
DAN BANYAK LAGI…


Jadi tiada lagi alasan dan mustahil untuk kita bagi anak anak makan buah buahan dan sayur sayuran. Semua zat dan vitamin dah ada lengkap dalam Mealshakes -French Vanilla.

CARA PEMBELIAN MEALSHAKES 

Sila hubungi Yuse untuk mendapatkan konsultasi tentang Mealshakes yang debab gebu ni. Anda juga akan dapat tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada Yuse. Sekiranya anda berada di sekitar  Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang, Nilai dan Cyberjaya , Yuse merupakan PENGEDAR SHAKLEE ANDA di kawasan itu.

Cikgu Yuse
Ig @cikguyuse
Email :yusenazuinyusof@gmail.com / shakleespot@gmail.com.my
Call/sms/whatsapp: 0136406793
COD Area: Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang, Nilai dan Cyberjaya
Pos Seluruh Malaysia




1 comments:

  1. tips yang bagus... memang susah nak suruh anak makan sayur.

    ReplyDelete

Like us on Facebook

Recent Posts