Teknik mendapatkan BMI ideal

Nak Kuruskan badan? Nak Diet? Tapi tak tahu cara…
                              
Tak tahu cara? Mari sini… mari sini kita cerita…
Bila dok sembang pasal diet ni.. banyak orang akan cakap bukan susah mana  nak diet ni.. orang akan bagi cadangan untuk kurangkan makan, bersukan, jangan tidur lewat, makan sebelum pukul 8 la, dan banyak lagi. Apa yang mereka cadangkan ni betul, tak salah pun. Tapi, kadang-kadang keadaan dan situasi yang membuatkan kita tak boleh nak follow benda ni semua. 

Kadang-kadang terlampau kurus pon tak bagus, terlampau gemuk dah memanglah x bagus sebab kita mudah terdedah kepada pelbagai penyakit. Bila terlampau kurus pula, takut kita kekurangan zat pula. So, sebaiknya, biar la kita ada kat tengah-tengah tu. Itu la gunanya “Body Mass Index” (BMI) . BMI ni membantu kita untuk mendapat berat badan yang ideal. 

Kalau mengikut Kementerian Kesihatan Malaysia, kategori BMI adalah seperti di bawah:

1.       18.5 dan ke bawah : Kurang berat badan
2.       18.5 – 24.9 : berat badan ideal
3.       25 – 30 : Lebih berat badan
4.       30 dan ke atas : Obesiti

Formula untuk kira BMI:



Cuba korang kira berapa BMI korang, kemudian cuba tengok korang berada di paras mana. Bagi yang kurang berat badan tu, korang boleh la usaha untuk menaikkan berat badan supaya dapat berat badan yang ideal. Sama jugak dengan mereka yang lebih berat badan, perlu lah usaha untuk mendapatkan berat badan yang ideal.



Turunkan berat badan dengan Lecithin dan Alfalfa


Lecithin




Lecitin dinamakan “pengemulsi semulajadi” kerana ia mempunyai kesan ‘melekat pada lemak’ . Dalam kata ringkasnya, ia menyebabkan lemak tu ‘terapung’ dalam darah dan seterusnya mencegah lemak dari melekat pada dinding membran.



Khasiat dan Kebaikan Lecithin
  • bertindak sebagai pelarut utk kolesterol, triglycerides dan lemak-lemak yang lain. 
  • mencegah penyakit-penyakit seperti high blood pressure, stroke, heart disease, arteri yg mengeras. 
  • bertindak mengemulsikan lemak (memecahkan lemak).
  • memainkan peranan utama dalam penyerapan zat-zat penting dari saluran darah ke dalam sel-sel badan.
  • membantu mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati. 
  • membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus,germs,bakteria. 
  • melindungi sel dari teroksida. 
  • juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf.
  • mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer’s disease. 
  • sumber hormon neurotransmitter di mana ia menggalakkan proses tidur. 
  • bertindak sebagai pelincir bagi sendi2 (joint) dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang &  sistem penghadaman.
  • zat utk kecantikan,  ianya perlu dalam menghasilkan rambut yg sihat, cantik berkilat, kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema. 
  • diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine.


Alfalfa

Alfalfa juga dikenali sebagai Raja Tumbuhan. Tanaman ini dapat tumbuh sampai satu meter dan memiliki bunga kecil berwarna ungu.Tanaman alfalfa memiliki sistem akar sangat dalam hingga mencapai sekitar 4,5 meter. Sistem akar yang dalam membuat alfalfa dapat menyerap mineral yang tidak biasa ditemukan di permukaan tanah.Tanaman ini sangat istimewa dan dikenali oleh orang Arab sebagai ayah dari tanaman. Alfalfa telah digunakan sebagai ubat herba sejak berabad-abad dalam perubatan tradisional Cina dan ayurveda.


Khasiat dan Kebaikan Alfalfa Complex
  

  • Melegakan sakit sendi dan sakit belakang
  • Menghilangkan kelesuan dan tekanan
  • mengurangkan simptom PMS (untuk wanita)
  • Merawat arthritis
  • Membantu mengatasi masalah allergi dan eczema (jika bayi mengalami eczema ibu boleh mengamalkan alfalfa dan khasiatnya akan disalurkan melalui susu ibu)
  • Membantu mengatasi masalah asthma
  • Mencuci usus untuk tujuan membuang toksin (detox)
  • Mencuci buang pinggang dan merawat kencing kotor
  • Meneutralkan asid dalam badan
  • Merawat masalah keputihan (untuk wanita)
  • Membesar dan menegangkan payu dara (untuk wanita)
  • Sebagai kacip Fatimah bertindak sebagai 'perapat' mengembalikan hubungan hangat suami isteri (untuk wanita)
  • Memulihkan urat selepas bersalin (untuk wanita)
  • Melancarkan sistem penghadaman dan pencernaan
  • Meningkatkan stamina para suami 
  • Sebagai Pelawas dan mengatasi masalah sembelit
  • Membuang angin dalam badan
  • Terkenal sebagai 'MILKBOOSTER'
 


Insyallah, dengan pengambilan lecithin dan Alfalfa sebagai rutin boleh membantu untuk mengurangkan berat badan korang. Tapi, sebagai langkah yang lebih selamat, korang pun kenalah menjaga pemakanan dan banyakkan minum air kosong. Antara benda-benda yang korang perlu jaga:

  • Minum air kosong – paling kurang 2L sehari
  • Kurangkan makanan berlemak
  • Kurangkan mengambil benda-benda manis
  • Banyakkan aktiviti fizikal – kalau bersukan lagi bagus
  • Konsisten terhadap pengambilan supplement

Bukan korang tak boleh nak makan manis, berlemak. Boleh, tapi jangan la sampai melantak tak ingat dunia. Kalau tak, korang ambil supplement harga 3K sebiji pon tak jalan. Hahaha. Kalau nak lagi best, cuba korang buat target. Insyallah, kalau ada usaha pasti ada hasil.

Untuk bulan Februari ni, Shaklee ada buat promotion untuk Lecithin dengan Alfalfa. Beli satu percuma satu.
   




Jadi apa tunggu lagi, hubungi kami untuk mendapatkan lebih maklumat mengenai produk-produk Shaklee. 



Cikgu Yuse

SID 1116840
Ig @cikguyuse
Email : yusenazuinyusof@gmail.com / shakleespot@gmail.com.my
Call/sms/whatsapp: 0136406793
COD Area:
Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang, Nilai, KLIA dan Cyberjaya
Pos Seluruh Malaysia           





0 comments:

Post a Comment

Like us on Facebook

Recent Posts